31 Mar 2012

Transparent

Foto: Linda // Norsk Stil 
Arkitekt: Eder Biesel Arkitekter

Den nye Mathallen på Torget i Bergen har tatt form, og snart er også fasaden på plass.
Da bygget først kom opp, virket formen bastant og stengt i uttrykket, med sin mørke glassfasade. Nå, etter at de vertikale sprossene kom på, har fasaden skiftet karakter. Fra å være lukket og mørk, har den fått en ny transparens i uttrykket. Speileffekten i glasset, sammen med fargene på sprossene, får klang fra havet og bygningene rundt: Bryggen speiler seg, og husrekken langs Strandkaien i bakgrunnen trer frem.

Bygget har både en tyngde og en letthet i seg, der formen brer seg innover Strandkaien som skroget på et skip. Tung med den mørke glassfasaden som har havets farge, lett ved at bygningsvolumet svever over et åpent rom. Den skisseaktige utførelsen er et dristig valg, som gjør at du kan stoppe opp og undre deg, det i seg selv en kvalitet. Modig gjort, av både arkitekt og planleggere, å reise dette bygget på en så sentral og viktig plass for Bergen.

2 kommentarer:

Ingunn said...

Så fint du beskriver bygget. Jeg skal ta en ekstra titt når jeg besøker min datter Linda :)

Inger said...

jeg liker det, og jeg har ikke vært så mye i Bergen - men listen over ting jeg har lyst til å se begynner å bli lang..

blir også spennede når de åpner mathall her i Oslo