31 Jan 2009

Hjemme







Foto: Privat
På tide å fortelle litt om bakgrunnen for denne bloggingen. Etter at bransjen og dermed arbeidsplassen min ble berørt av både finanskrise og andre kriser, fant jeg meg selv plutselig hjemme, med masse tid. Jeg hadde behov for å se fremover, og fant ut at et sted å begynne, var å starte denne bloggen.

Jeg har hatt hjemmeside før, dengang jeg drev demoDesign som eget firma, men nettsiden var laget i et gammelt program, som var lite fleksibelt. Bloggen skal handle mest om det som hører til faget, med en blanding av nyheter og oppdateringer, men også et sted jeg kan vise egne arbeider og foto, og komme med litt uhøytidelige betraktninger.

Jeg er utdannet interiørarkitekt og møbeldesigner. Jeg er selvlært som skribent og fotograf. Foto har jeg holdt på med så lenge jeg kan huske. Jeg hadde speilreflekskamera og mørkerom på badet. Dette var lenge før internett fantes, og digitalkamera var ikke oppfunnet engang.

Mitt første digitalkamera var et Canon Ixus, det kjøpte jeg i 2003, til en liten formue. Senere har jeg skaffet meg digitalt speilrefleks. Men ingenting kan måle seg med mitt analoge Nikon speilrefleks, som lå så lett i hånden, og var som min beste venn.

Som interiørarkitekt er jeg nok mer opptatt av hvordan rommene fungerer, enn av fargen på veggene. Rom skal oppleves funksjonelle i hverdagen, med praktiske løsinger som fungerer. Jeg foretrekker å forme rom og skape løsninger, pynten overlater jeg til brukeren. Hovedtyngden av mine oppdrag har vært for offentlig miljø, men også for private boliger.

Hjemme er veggene hvite, S 0500-N, og møblene er i gråtoneskalaen, sånn har jeg det best. Huset vi kjøpte for 3 år siden er fra 1971, og alt vi har gjort er å legge nytt gulv, og male veggene.
Resten får stå, enn så lenge. Visst lengter jeg etter kjøkken med selvlukkende skuffer, men inntil videre får Sigdal fra 1971 holde. Det gjør det i massevis. Det finnes mye annet å glede seg over enn et nytt kjøkken. God helg!

1 kommentarer:

nadja said...

så flott å lese dette, linda!